Ze zákulisí

Redakční blog

Jak těžko jsem sháněl Pavla Nedvěda

Stepuju za plůtkem u hřiště Juventusu Turín stejně jako kupa dalších novinářů. Diktafon zapnutý, pětkrát zkontrolovaný, jestli se mu náhodou nevybíjejí baterky. Pavel Nedvěd právě ukončil kariéru v klubu, za pár minut mezi nás musí přijít. Potvrdí, že s fotbalem končí úplně, jak se spekuluje?

2.6.2009 v 12:32 | Karma článku: 15.81 | Přečteno: 4962 | Diskuse

Redakční blog

Kaplický nebo Havel? Na jednom pultu byly dva různé výtisky MF DNES

Chcete vědět vše o úmrtí architekta Jana Kaplického nebo vás více zajímá zdravotní stav Václava Havla? Na stejných pultech, vedle sebe, se ve čtvrtek objevily různě vypadající výtisky MF DNES, jedny o Havlovi, druhé o Kaplickém. Přesněji: Jedna měla na titulní straně velkou fotografii bývalého prezidenta s titulkem "Havlův život ohrožuje zánět", na té druhé byl portrét zesnulého architekta pod titulkem "Architekt Kaplický zemřel".

15.1.2009 v 18:00 | Karma článku: 36.04 | Přečteno: 15797 |

Redakční blog

Bílé pláště jsou mi v patách. Snad nebudu sláb a nemocen

Zdravotnická veřejnost v Brně chce moji hlavu. Masové scény jako z filmu Vrchní prchni se mi vyjevují před očima, když se snažím večer marně usnout, jen místo davu v černém mě pronásleduje dav v bílém. Šéfredaktorovi do Prahy došla "žádost o odvolání Karla Škrabala - vedoucího brněnské redakce MF DNES". Hlavně aby se mi teď něco nestalo a já nemusel do Úrazové nemocnice v Brně.

3.1.2009 v 10:00 | Karma článku: 21.54 | Přečteno: 3084 |

Redakční blog

Bolest veterána. Aneb podívejte se, jak se měnil magazín DNES

Slzy v očích. Pohrdání. Roztrhané stránky. Takhle vzpomíná na přijetí prvních vydání Magazínu DNES jediný člověk, který v něm pracuje od počátku - Ladislav Verecký, zvaný "Denis". Magazín totiž slaví 15 let své existence. Podívejte se, jak se měnily jeho titulní strany. A přečtěte si svědectví veterána "Denise" Vereckého:

17.9.2008 v 10:00 | Karma článku: 20.12 | Přečteno: 5931 |

Redakční blog

V případu Tlustý-Morava jsme postupovali správně

Ano, i já jsem rozumbrada a chytrák. Říkám to o sobě často, tak to klidně můžu napsat též sem... Jste zmatení a nevíte, proč takový náhlý příval otevřenosti? Chápu. Jde o to, že jsem na názorových stránkách MF DNES polemizoval s jinými lidmi a označil je za rozumbrady a chytráky. A jich se to mohlo dotknout, což je mi líto: oni prostě takový slovník nepoužívají a já jim ho neměl vnucovat.

13.9.2008 v 17:00 | Karma článku: 22.38 | Přečteno: 2699 |

Redakční blog

Nebyla to novinářka, ale matka dívky, jíž zabil řidič na přechodu

Nejdříve jsem si myslel, že je to novinářka. Posadila se vedle mě na lavici v jednací síni Okresního soudu v Karviné, vytáhla blok a propisku a poslouchala, co říká soudce, svědek, obhájce obžalovaného, státní zástupce... Ne, novinářka to vážně nebyla.

12.9.2008 v 12:15 | Karma článku: 43.90 | Přečteno: 11753 |

Redakční blog

Podívejte se: jak by bylo, kdyby čeští fotbalisté porazili Turky

Jeden kolega, ač pracuje ve sportu jako editor, je pozoruhodný tím, že nemá rád fotbal. Ve svém názoru se utvrdil v průběhu právě skončeného evropského šampionátu: při zápase Česko-Turecko připravoval rozsáhlé zpravodajství, že jsem vyhráli. A pak to přišlo. Prohráli jsme. Práce šla do koše a musel lámat všechno a rychle - do uzávěrky zbývalo pár minut.

4.7.2008 v 10:30 | Karma článku: 22.49 | Přečteno: 6897 |

Redakční blog

Jak se dělá rozhovor: zlaté kohoutky a Hegerové "čelistní orgasmus"

Dnešní Magazín (tedy Magazín vycházející poslední červnový čtvrtek, 26. června) je plný rozhovorů. Vypadá to asi atraktivně, dělat rozhovory. Posedíte se zajímavými lidmi, vypijete kafíčko a nad dalším kafíčkem nahrávku přepíšete. Jenže...

26.6.2008 v 10:56 | Karma článku: 21.97 | Přečteno: 6361 |

Redakční blog

Můj syn - sériový vrah... Příběh ze soudu s Petrem Zelenkou

Ti dva si nejsou vůbec podobni. Na společných fotografiích od soudu to přímo udeří do očí. Jako by to ani nebyl otec a syn. Petr Zelenka při odvolacím líčení u pražského Vrchního soudu slzel, Bohumil Zelenka v obleku s kravatou rozhořčeně gestikuloval a jako pokaždé energicky hájil barvy rodiny. Myslím, že kdyby se od potomka štítivě distancoval, určitě by sklidil sympatie či alespoň účast. To by ale neudělal ani náhodou.

14.6.2008 v 11:00 | Karma článku: 29.57 | Přečteno: 7591 |

Redakční blog

"Tak todle je hustý". Přečtěte si reportáž zoufalého novináře

Smál jsem nahlas: můj smích, už dost tak bizarní, musel působit na kolegy sedící přede mnou ještě daleko bizarněji, neboť netušili, proč ten chechot. Hrál jsem právě roli vyučujícího při kurzu pro novináře MF DNES a iDNES.cz. V jeho rámci se píší různé texty naslepo (nejdou do novin, ani na online), na nich se probírají různé chyby a postupy. Jeden odevzdaný text mě ale téměř zničil: už dlouho jsem se nad žádným článkem tak nepobavil. "Tak todle je hustý," zněla moje první poznámka v textu.

10.6.2008 v 10:33 | Karma článku: 19.91 | Přečteno: 5190 |

Redakční blog

O tom, že kolegové novináři nejsou idioti. A taky o té "Škrlové"

Jen idioti nemění své názory, říkal s oblibou Miloš Zeman. Jeho výrok je tak známý, že už se stal omletým klišé: přece ho ale musím použít - a to v souvislosti s kolegy z časopisu Týden. Tento magazín totiž s velkou oblibou kritizuje nešvary jiných médií, tepe je zprava, zleva i zdola. Proč ne, může to být přínosné. Jen se sluší říci, že občas Týden označí nějaký nešvar za čirou hrůzu – a o pár měsíců později tu hrůzu okopíruje a předvede sám... Vlastně změní názor.

30.5.2008 v 10:30 | Karma článku: 22.31 | Přečteno: 5888 |

Redakční blog

Co vím o vražedkyni, která se stala lékařkou

Patricie Odleváková má na rukou krev. Je to právě pět let, co na vysokoškolských kolejích v Brně ubodala kuchyňským nožem svou spolubydlící a kamarádku Danielu Taslerovou. Vlastně mě ani moc nepřekvapilo, že se právě stala lékařkou. Soud totiž uznal, že vraždila v nepříčetnosti a osvobodil ji. Teď udělala poslední státnici z interny a od nynějška bude životy zachraňovat.

21.5.2008 v 13:15 | Karma článku: 44.68 | Přečteno: 26383 |

Redakční blog

Jak mě Paroubek nazval „politickým metrosexuálem“

Už dlouho mě v oboru novinových polemik nepotěšil nikdo tak jako Jiří Paroubek. V jím psaném (či přinejmenším jím podepsaném) článku mě přiřadil ke skupině do té doby neznámé, ke skupině "politických metrosexuálů". Aby toho nebylo málo, jsem podle něj také "maloměšťácky in". Termín pana Paroubka byl věru vynalézavý. Jednak jsem poznal nový politologicky-sociologický termín, jednak mě od rána chodily esemesky typu "dmeš se pýchou, co" či "konečně trefná přezdívka". Jak vznikl článek, který šéfa ČSSD tolik rozlítil? Nebyl to totiž žádný politický žold, o kterém pan Paroubek tak rád hovoří. Nápad přišel náhle, v tramvaji.

23.4.2008 v 7:00 | Karma článku: 43.00 | Přečteno: 10174 |

Redakční blog

Martin Komárek: rozdíly mezi pražskými a brněnskými studenty

Učím na pražské fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, v březnu jsem měl příležitost srovnávat. Strávil jsem pár hodin se studenty Masarykovy univerzity v Brně: deník MF DNES totiž uspořádal společně se školou seminář o komentářových stránkách novin. Ne že bych byl pražský patriot, ale překvapilo mě, že brněnští studenti jsou sebevědomější než pražští. A nebyla to jediná věc, která mě překvapila.

16.4.2008 v 10:00 | Karma článku: 26.01 | Přečteno: 8469 |

Redakční blog

Kašlu na lidi, říkal Topolánek

Kašlu na lidi, budeme se koupat? Tak mluvil premiér Mirek Topolánek v průběhu své zahraniční cesty - konkrétně při návštěvě Spojených arabských emirátů. Zasloužíme si takového premiéra? ...vlastně zasloužíme.

3.4.2008 v 13:00 | Karma článku: 48.16 | Přečteno: 32907 |

Redakční blog

Děti ve špíně, ale s rodiči? Nebo v Klokánku a bez rodičů?

Zápach morčat z terária v jednopokojovém bytě - kde je ovšem máma a táta. Naproti tomu čisté prostory Klokánku, brněnského zařízení pro děti, kde ovšem rodiče nejsou. Mají žít malé sestry Velické v prvním nebo druhém? V nevlídném prostředí, ale s rodiči? Nebo v čistém pokoji, bez rodičů? A co když jsou nadto rodiče divní? Redaktorky MF DNES vyprávějí svůj osobní zážitek, který získaly, když o případu psaly. O případu, kde na jedné straně stojí šéfka Fondu ohrožených dětí Marie Vodičková: pod ní Klokánky spadají a ona usiluje o to, aby děti zůstaly v jednom z nich. Na druhé straně stojí ombudsman Otakar Motejl: podle něj mají úřady usilovat o co nejrychlejší vytvoření podmínek pro návrat ohrožených dětí zpět do rodin.

1.4.2008 v 13:02 | Karma článku: 36.91 | Přečteno: 5888 |

Redakční blog

Jak se (ne)dělá rozhovor s maďarským premiérem

„Lhali jsme dnem i nocí, jen abychom vyhráli volby," i tímhle citátem se proslavil maďarský premiér Férenc Gyurcsány. A tahle slova ho před dvěma lety málem stála křeslo. Teď má namále znovu, lidé v referendu řekli „dost" jeho reformě zdravotnictví a odmítli platit zhruba třicet korun u lékaře, přes deset tisíc za školní rok na univerzitě a taky poplatky za pobyt v nemocnici. Nyní tedy mám s tímto mužem, který je pověstný svou inteligencí, ostrým slovníkem a velkým bohatstvím (multimilionářem se stal po maďarské privatizaci) mluvit osobně.

1.4.2008 v 7:34 | Karma článku: 14.67 | Přečteno: 2733 |

Redakční blog

Brno nerušíme, Brno jede! Půlměsíc brněnského on-line zpravodajství

V Brně se zase zbláznili! Zrušte Brno! Pojmenujte to rovnou kuřim.idnes.cz! I s takovými ohlasy jsme se setkávali v internetových diskusích po založení zpravodajského webu brno.idnes.cz. Brněnská redakce MF DNES tak vstoupila na další hřiště, do prostoru on-line zpravodajství. Nebylo to však pro nás žádné otevření druhé fronty, která nás zničí. Naopak posílení našich možností. Naše práce je teď o to dobrodružnější a pestřejší. Již déle než půl měsíce.

27.3.2008 v 14:49 | Karma článku: 17.01 | Přečteno: 3449 |

Redakční blog

Jak se mluví s rodiči, kteří přežili své děti

Vypadá to, že už mám notně našlápnuto do škatulky „vypravěčka chmurných příběhů“. Zpovídám otce i matky vrahů, taky oběti domácího či cizího násillí. Nebo rodiče, kteří ztratili dítě. Člověk by řekl – musí to být hrůza mluvit s mámou nebo tátou, co přišli o potomka. Budete se divit – není to hrůza. Tedy za určitých okolností.

13.3.2008 v 23:00 | Karma článku: 34.31 | Přečteno: 7339 |

Redakční blog

Jak se ze zástupce šéfredaktora stal v Izraeli "terorista"

Neděle, Jeruzalém, rezidence prezidenta Perese, který tam přijal Mirka Topolánka: Jako všude na podobných místech v Izraeli probíhá tuhá bezpečnostní prohlídka. Nic nového a zvláštního. Trvá to, ale všechno je shledáno v pořádku. V pořádku to ovšem nebude věčně...

11.3.2008 v 13:22 | Karma článku: 18.40 | Přečteno: 3632 |
Počet článků 137 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6145
Redakční blog MF DNES Své dotazy nám můžete posílat na blogmfdnes@idnes.cz