Časně ráno 26. dubna jsme spolu s kolegou, šéfredaktorem iDNES.cz Michalem Hanákem, odletěli na pár hodin do Londýna. Naším cílem bylo vidět společnou redakci, v níž pracují novináři the Daily Telegraph, proslulý integrovaný newsroom, ve kterém redaktoři připravují souběžně jak „papírový“ deník, tak webovou stránku Telegraph.co.uk.
The Daily Telegraph, respektive důraz, který tam kladou na propojení tištěné a internetové verze, se totiž považuje za model, jakým budou média fungovat v budoucnosti. A my jsme v té době – v rámci širšího týmu – několik měsíců pracovali na plánu, který by vedl k podstatným změnám: konkrétně k tomu, aby deník MF DNES pracoval mnohem úžeji se svým internetovým dvojčetem iDNES.cz.
Z fotografií jsme věděli, že redakční místnost na Buckingham Palace Road je fakt velká. Skutečnost předčila naše představy. Spatřili jsme obrovskou halu, v níž psaly , četly , telefonovaly a pobíhaly stovky novinářů a novinářek: to vše pod obrazovkami s různými zpravodajskými televizními stanicemi a rozličnými zpravodajskými weby, s žebříčky, co čtenářky a čtenáře nejvíce zajímá a na co klikají (slideshow s anglickým komentářem najdete zde).
Lidé z Telegraphu, šéf elektronické verze a jeho kolega, nám popsali, jak se v čerstvě zbudované redakci pracuje. Neexistuje už reportér deníku a reportér webového zpravodajství – existuje jen reportér the Daily Telegraph, který vychází ve dvou verzích, jako tištěný deník a jako on-line zpravodajství.
Šlo o bezprostřední a silný zážitek. Zajisté jsem již předtím znal „teorii“; informace o tom, jak se vyvíjí prodej novin a jak stoupá zájem o internet. Četl jsem zprávy o velkých západních denících, které podobně, byť rozličným tempem a různými metodami, sjednocují redakce a posilují svoje webové zpravodajství. Ale vidět, že něco takového doopravdy funguje – to byla věc...
Proč popisuji tuto cestu a proč jsem na počátku zmínil její souvislost se vznikem redakčního blogu MF DNES? The Daily Telegraph definitivně dodal argumenty, že deník MF DNES musí hodně úzce spolupracovat se svým dvojčetem – webovým zpravodajstvím iDNES.cz.
Redakční blog MF DNES je přitom jedním z příkladů tohoto posunu. Jeho úkolem je informovat prostřednictvím internetu (portálu iDNES.cz) čtenáře o tom, co redakce chystá, na čem právě pracuje - stejně jako popisovat zákulisí chodu redakce. Využít vcelku neomezeného prostoru internetu, jenž se nedá měřit s omezeným rozsahem papírového vydání, a dát těm z vás, kdo o to mají zájem, více informací o tom, jak se v novinách pracuje. Popis cesty do redakce Telegraphu může sloužit jako příklad takové informace – na jeho základě se totiž snažím dokumentovat, jak se připravovaly poslední změny v redakci.
Redakční blog přitom není žádným pražským vynálezem. Podobné věci mají v BBC nebo v jiném britském médiu, The Guardian. V blogu MF DNES nepůjde jen o popis nebo odpovědi na otázky, budeme se také snažit vysvětlit, jak vznikly různé chyby a omyly. Každý chybuje – nezastírám – někdy chybují i noviny. Chybují ostatně i slovutní kritici médií: mnozí to však ve své nadutosti nikdy neuznají a na rozdíl od tohoto blogu nikdy neřeknou, jak se k nějaké chybě dopracovali.
Otevřený přístup bude panovat i na redakčním blogu našeho partnerského iDNES.cz. Jediným důvodem, proč zůstává oddělen, je přehlednost pro čtenáře: tento velký internetový portál řeší i jinou agendu než tištěné noviny (například odborný web Technet, freemail a tak dále) – čtenáři by mohli mít problém hledat odpovědi na tyto otázky v jednom jediném blogu.
Jinak si ale skutečně v mnoha ohledech bereme příklad z toho, jak to dělají v the Daily Telegraph.
V minulých týdnech se lidé ze zpravodajství deníku a on-line sestěhovali do společného newsroomu (či spíše společných newsroomů) MF DNES/iDNES.cz. Podrobné informace naleznete zde.
Čeho chceme touto operací docílit?
Abyste se cítili spokojeněji.
Abyste se z iDNES.cz dozvídali nejčerstvější informace, abyste si z jeho zpravodajství mohli kdykoli udělat obrázek o tom, co se v určitém momentu děje.
Abyste si současně v tištěné MF DNES četli exkluzivní výsledky našeho zkoumání, informace, které jdou do hloubky a vysvětlují události předchozího dne, rozsáhlé speciální či servisní přílohy. Zkrátka věci, které zůstávají spojeny se čtenářským zážitkem, se zážitkem z četby tištěných novin, který je jiný než četba on-line zpravodajství na monitoru.
K vaší větší spokojenosti by měl vést i tento redakční blog. Měl by ukázat, že s vámi komunikujeme, měl by dokumentovat, jak pracujeme. Věřím, že vás to bude zajímat.
Michal Musil, zástupce šéfredaktora MF DNES
blogmfdnes@idnes.cz